+17
°
C
Max.:+18
Min.:+6
Ked
Sze
Csü

1/2020. számú Irányító Testületi körlevél a járványügyi helyzet kezeléséről

1/2020. számú Irányító Testületi körlevél

a járványügyi helyzet kezeléséről

 

1.     Bevezetés

A Széchenyi István Egyetem Irányító Testülete az  Innovációs és Technológiai Minisztérium 2020. augusztus 17-én kiadott „Ágazati ajánlás a felsőoktatási képzés egészségügyi válsághelyzet során történő megszervezéséhez” (továbbiakban: „Ágazati ajánlás”) című dokumentum, valamint a Rektori Kabinet véleményének figyelembe vételével az alábbi rendelkezéseket hozta meg a  Covid-19 vírus miatt kialakult járványügyi helyzet biztonságos kezelésének érdekében.

 

A körlevél hatálya kiterjed az Egyetem minden hallgatójára, munkatársára illetve az Egyetemre érkező vendégekre.

 

2.     Működési szabályok

2.1.  Általános szabályok és ajánlások az egyetem összes épületében

2.1.1. A belépés feltételei:

Az egyetem épületébe csak olyan személy léphet be, aki az alábbiak mindegyikét teljesíti:

  • Rendelkezik maszkkal (kendővel), mely alkalmas a száj és orr elfedésére.
  • Testhőmérséklete alacsonyabb 37,5°C-nál.
  • Nem mutatja a koronavírus tipikus tüneteinek egyikét sem. (koronavirus.gov.hu)
  • Betartotta az állami szintű intézkedéseket a koronavírussal kapcsolatban, azaz pl. a külföldről való hazautazás utáni karantén vagy Covid-teszt kötelezettségeket.
  • Valóságnak megfelelően kitöltve leadja az 1. számú mellékletben szereplő nyilatkozatot, ha ezt az adott egyetemi esemény szervezője külön, előzetesen kéri.

2.1.2. Távolságtartási és maszk viselési szabályok:

  • Az oktatási és egyéb események szervezői törekedjenek arra, hogy a termekben, zárt helyiségekben tartható legyen az 1,5 m-es minimális távolság.
  • Az egyetem területén mindenki törekedjen arra, hogy a lehetőségekhez képest a maximális távolságot tartsa a többiektől.
  • A maszk viselése kötelező.
  • A maszk viselése alól felmentést kap az,

◦ aki az aktuális oktatási tevékenység kapcsán hosszasan beszél, pl. az előadó, gyakorlatvezető tanár vagy a szemináriumon előadó hallgató. Ilyenkor gondoskodni kell arról, hogy a hosszan beszélő személytől való 1,5 m-es távolság be legyen tartva.

◦ aki saját irodájában tartózkodik, és a 1,5 m-es távolságot tudja tartani a többi ott tartózkodótól.

◦ aki 1,5 m-es távolság betartása mellett ételt vagy italt fogyaszt.

2.1.3. Fertőtlenítési szabályok:

  • A bejáratoknál és a folyosókon fertőtlenítő egységeket kell elhelyezni, ezek használatát szorgalmazni kell.
  • A gyakorta használt, kézzel érintett eszközöket óránként fertőtleníteni kell munkaidőben. (Bejárati ajtók, kilincsek, liftek kezelő felülete stb.)
  • Fokozottan figyelni kell a helyiségek (oktatási, kollégiumi, közösségi) szellőztetésére. Az alapelv: a lehetőségekhez mérten biztosítani kell a friss levegő beengedését és kerülni a zárt rendszerű légkeringtetést.

2.1.4.  Egyéb ajánlások:

  • Figyelemfelkeltő táblákat kell kihelyezni a szabályokról és ajánlásokról.
  • Ajánljuk a VírusRadar alkalmazás telepítését (https://www.virusradar.hu) mind az oktatók, mind a hallgatók körében. (A program az ITM megbízásából készült. Letölthető a mobil telefonokra és segít visszamenőleg nyomon követni a felismert Covid fertőzöttekkel az utóbbi időben kapcsolatba került embereket.)

 

2.2.  Az egyetemi kollégiumokra vonatkozó speciális szabályok és ajánlások

2.2.1. Szabályok

  • Beköltözéskor az 1. számú mellékletben szereplő nyilatkozat kitöltése és leadása, valamint hőmérséklet ellenőrzésen való részvétel kötelező.
  • Határozatlan ideig szünetel a vendégfogadás, a kollégiumi épületekben kizárólag kollégisták tartózkodhatnak.

2.2.2. Ajánlások:

  • A lifteket lehetőség szerint egyszerre egy, de legfeljebb három ember használja.
  • A szobába való belépéskor a szabályoknak megfelelő, melegvizes kézmosás vagy a kéz fertőtlenítése ajánlott.

 

2.3.  A Gólyahétre vonatkozó speciális szabályok

  • Regisztrációkor az 1. számú mellékletben szereplő nyilatkozat kitöltése és leadása, valamint hőmérséklet ellenőrzésen való részvétel kötelező.
  • A rendezvény ideje alatt minden reggel minden résztvevőnek kötelező részt venni testhőmérséklet ellenőrzésen.
  • A regisztráció során a résztvevőknek a saját tollukat kell használniuk és az Új Tudástér Aulában egyszerre maximum 150 fő tartózkodhat.
  • Sorban álláskor, pl. az étkezések során, a szájmaszk használata kötelező.
  • A résztvevők az előzetes regisztráció során el kell fogadniuk a járványügyi szabályozást, amelyek a járványügyi intézkedésekkel kapcsolatos elsődleges információkat tartalmazta.

 

3.     Az oktatás szabályozása 2020. őszén

3.1.  Alapszintű oktatási intézkedések

  • A hallgatói kártya kiváltása kötelező.
  • Minden aktív kurzus Moodle-oldalán a lentebb részletezett minimális szintű folyamatos adat-szolgáltatás megtétele kötelező, támogatva ezzel a hallgatók tanulmányi előrehaladását.
  • Minden oktató biztosítson online konzultációs lehetőséget a GoogleMeet csatornákon.
  • Online óratartáskor is a GoogleMeet ajánlott, azonban el lehet ettől térni, ha olyan funkcióra van szükség, amely a GoogleMeet-ben nem áll rendelkezésre és a használat nem követeli meg a hallgatóktól fizetős alkalmazás telepítését.
  • Ajánlott a 4. számú mellékletben foglalt oktatásmódszertani eszközök (előadás videók, online óratartás), lehetőségek minél szélesebb körű alkalmazása.

3.2.  A szorgalmi időszak lebonyolítása

Az Egyetem a 2020/21-es tanév őszi félévét jelenléti oktatás keretében kezdi meg. A 3. számú mellékletben megfogalmazott szabályozási keretek közül az 1. számú lép életbe 2020. szeptember 1-től, amelynek a részletes szabályai a következők:

  • Előadáson, gyakorlaton és nem nappali tagozaton konzultáción való személyes részvételre a hallgató nem kötelezhető, de a megjelenés ajánlott.
  • Laborgyakorlatokon a kötelező személyes részvétel előírható.
  • Félévközi jelenléti számonkérések (zh): csak a teremkapacitás negyedének megfelelő számú hallgatóval, maximum 45 perces időtartammal bonyolíthatóak le.
  • Zárthelyi dolgozaton (félévközi jelenléti és online számonkérés) való részvétel nem tehető kötelezővé, és a tantárgyi követelményeket ennek megfelelően módosítani szükséges.
  • Folyamatos számonkérésű tárgyak teljesítésének határideje a vizsgaidőszak végéig tolódik ki. 

3.3.  A Moodle-oldalak tartalma

3.3.1. Minimálisan elvárt tartalom

  • Első kontakt óra megkezdéséig:

◦ tantárgyi tematika

◦ kötelező irodalom pontos definiálása

◦ a jegy megszerzésének módja (a félév megkezdésekor érvényes körülmények közt)

◦ az online konzultációk ideje és csatornája

◦ a személyes konzultációk ideje és helyszíne (ha a járvány-helyzet engedi)

◦ fórum

  • Félév során:

◦ Előadás: hétről hétre a tanult tananyag kijelölése a kötelező irodalomban oldal pontossággal; a használt prezentációk letölthető formában.

◦ Gyakorlat (számolási vagy probléma-megoldási): hétről hétre a gyakorlatok tematikája, néhány kapcsolódó minta feladat, probléma.

◦ Projektmunka jellegű tárgyak: csoportbeosztások, az egyes feladatok kitűzése és a kapcsolódó háttéranyagok elérhetősége, beadási határidők. Mindez a feladatokhoz alkalmazkodó ütemezésben úgy, hogy a hallgató ránézve a Moodle-oldalra tisztában lehessen, mit kell tennie az eredményes teljesítésért.

◦ Labor: időbeosztás, labormérések háttér-anyagai, leadási határidők.

  • Félévközi számonkérések előtt legalább 3 munkanappal:

◦ időpont és helyszín pontos meghatározása

◦ csoportbeosztás (ha van)

◦ minta feladatok, melyek azonos nehézségűek és tematikájúak, mint ami a számonkérésben várható

  • Vizsgaidőszak kezdete előtt 1 héttel:

◦ a vizsga pontos menetének leírása

◦ minta feladatok, melyek azonos nehézségűek és tematikájúak, mint ami a vizsgán várható

3.3.2. Ajánlott tartalmak a Moodle-oldalakon

Ajánlott a következőkre is használni a Moodle-oldalakat:

  • Számonkérések eredményének közlése.
  • A kiadott minta feladatok megoldásának közlése.
  • Videó-anyagokra mutató linkek közlése.
  • PDF-ben feltöltött tartalmak kiértékelése.
  • Online önellenőrző tesztek.
  • Hallgatók csoportmunkájának szervezése.
  • Hallgatók általi anonim feladat-kiértékelés.

 

A körlevél az Irányító Testületi elfogadást követő napon, 2020. augusztus 26-án lép hatályba.

 

Dr. Filep Bálint Dr. Földesi Péter Dr. Kovács Zsolt
elnök rektor kancellár

 

Mellékletek:

1. sz. melléklet Nyilatkozat

2. sz. melléklet Külföldi hallgatók érkezésének szabályai

3. sz. melléklet A szorgalmi időszak lebonyolításának verziói

4. sz. melléklet A kötelezően előírt oktatásmódszertani elvárásokon túli javaslatok