1/2020. számú Irányító Testületi körlevél a járványügyi helyzet kezeléséről
1/2020. számú Irányító Testületi körlevél
a járványügyi helyzet kezeléséről
1. Bevezetés
A Széchenyi István Egyetem Irányító Testülete az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2020. augusztus 17-én kiadott „Ágazati ajánlás a felsőoktatási képzés egészségügyi válsághelyzet során történő megszervezéséhez” (továbbiakban: „Ágazati ajánlás”) című dokumentum, valamint a Rektori Kabinet véleményének figyelembe vételével az alábbi rendelkezéseket hozta meg a Covid-19 vírus miatt kialakult járványügyi helyzet biztonságos kezelésének érdekében.
A körlevél hatálya kiterjed az Egyetem minden hallgatójára, munkatársára illetve az Egyetemre érkező vendégekre.
2. Működési szabályok
2.1. Általános szabályok és ajánlások az egyetem összes épületében
2.1.1. A belépés feltételei:
Az egyetem épületébe csak olyan személy léphet be, aki az alábbiak mindegyikét teljesíti:
- Rendelkezik maszkkal (kendővel), mely alkalmas a száj és orr elfedésére.
- Testhőmérséklete alacsonyabb 37,5°C-nál.
- Nem mutatja a koronavírus tipikus tüneteinek egyikét sem. (koronavirus.gov.hu)
- Betartotta az állami szintű intézkedéseket a koronavírussal kapcsolatban, azaz pl. a külföldről való hazautazás utáni karantén vagy Covid-teszt kötelezettségeket.
- Valóságnak megfelelően kitöltve leadja az 1. számú mellékletben szereplő nyilatkozatot, ha ezt az adott egyetemi esemény szervezője külön, előzetesen kéri.
2.1.2. Távolságtartási és maszk viselési szabályok:
- Az oktatási és egyéb események szervezői törekedjenek arra, hogy a termekben, zárt helyiségekben tartható legyen az 1,5 m-es minimális távolság.
- Az egyetem területén mindenki törekedjen arra, hogy a lehetőségekhez képest a maximális távolságot tartsa a többiektől.
- A maszk viselése kötelező.
- A maszk viselése alól felmentést kap az,
◦ aki az aktuális oktatási tevékenység kapcsán hosszasan beszél, pl. az előadó, gyakorlatvezető tanár vagy a szemináriumon előadó hallgató. Ilyenkor gondoskodni kell arról, hogy a hosszan beszélő személytől való 1,5 m-es távolság be legyen tartva.
◦ aki saját irodájában tartózkodik, és a 1,5 m-es távolságot tudja tartani a többi ott tartózkodótól.
◦ aki 1,5 m-es távolság betartása mellett ételt vagy italt fogyaszt.
2.1.3. Fertőtlenítési szabályok:
- A bejáratoknál és a folyosókon fertőtlenítő egységeket kell elhelyezni, ezek használatát szorgalmazni kell.
- A gyakorta használt, kézzel érintett eszközöket óránként fertőtleníteni kell munkaidőben. (Bejárati ajtók, kilincsek, liftek kezelő felülete stb.)
- Fokozottan figyelni kell a helyiségek (oktatási, kollégiumi, közösségi) szellőztetésére. Az alapelv: a lehetőségekhez mérten biztosítani kell a friss levegő beengedését és kerülni a zárt rendszerű légkeringtetést.
2.1.4. Egyéb ajánlások:
- Figyelemfelkeltő táblákat kell kihelyezni a szabályokról és ajánlásokról.
- Ajánljuk a VírusRadar alkalmazás telepítését (https://www.virusradar.hu) mind az oktatók, mind a hallgatók körében. (A program az ITM megbízásából készült. Letölthető a mobil telefonokra és segít visszamenőleg nyomon követni a felismert Covid fertőzöttekkel az utóbbi időben kapcsolatba került embereket.)
2.2. Az egyetemi kollégiumokra vonatkozó speciális szabályok és ajánlások
2.2.1. Szabályok
- Beköltözéskor az 1. számú mellékletben szereplő nyilatkozat kitöltése és leadása, valamint hőmérséklet ellenőrzésen való részvétel kötelező.
- Határozatlan ideig szünetel a vendégfogadás, a kollégiumi épületekben kizárólag kollégisták tartózkodhatnak.
2.2.2. Ajánlások:
- A lifteket lehetőség szerint egyszerre egy, de legfeljebb három ember használja.
- A szobába való belépéskor a szabályoknak megfelelő, melegvizes kézmosás vagy a kéz fertőtlenítése ajánlott.
2.3. A Gólyahétre vonatkozó speciális szabályok
- Regisztrációkor az 1. számú mellékletben szereplő nyilatkozat kitöltése és leadása, valamint hőmérséklet ellenőrzésen való részvétel kötelező.
- A rendezvény ideje alatt minden reggel minden résztvevőnek kötelező részt venni testhőmérséklet ellenőrzésen.
- A regisztráció során a résztvevőknek a saját tollukat kell használniuk és az Új Tudástér Aulában egyszerre maximum 150 fő tartózkodhat.
- Sorban álláskor, pl. az étkezések során, a szájmaszk használata kötelező.
- A résztvevők az előzetes regisztráció során el kell fogadniuk a járványügyi szabályozást, amelyek a járványügyi intézkedésekkel kapcsolatos elsődleges információkat tartalmazta.
3. Az oktatás szabályozása 2020. őszén
3.1. Alapszintű oktatási intézkedések
- A hallgatói kártya kiváltása kötelező.
- Minden aktív kurzus Moodle-oldalán a lentebb részletezett minimális szintű folyamatos adat-szolgáltatás megtétele kötelező, támogatva ezzel a hallgatók tanulmányi előrehaladását.
- Minden oktató biztosítson online konzultációs lehetőséget a GoogleMeet csatornákon.
- Online óratartáskor is a GoogleMeet ajánlott, azonban el lehet ettől térni, ha olyan funkcióra van szükség, amely a GoogleMeet-ben nem áll rendelkezésre és a használat nem követeli meg a hallgatóktól fizetős alkalmazás telepítését.
- Ajánlott a 4. számú mellékletben foglalt oktatásmódszertani eszközök (előadás videók, online óratartás), lehetőségek minél szélesebb körű alkalmazása.
3.2. A szorgalmi időszak lebonyolítása
Az Egyetem a 2020/21-es tanév őszi félévét jelenléti oktatás keretében kezdi meg. A 3. számú mellékletben megfogalmazott szabályozási keretek közül az 1. számú lép életbe 2020. szeptember 1-től, amelynek a részletes szabályai a következők:
- Előadáson, gyakorlaton és nem nappali tagozaton konzultáción való személyes részvételre a hallgató nem kötelezhető, de a megjelenés ajánlott.
- Laborgyakorlatokon a kötelező személyes részvétel előírható.
- Félévközi jelenléti számonkérések (zh): csak a teremkapacitás negyedének megfelelő számú hallgatóval, maximum 45 perces időtartammal bonyolíthatóak le.
- Zárthelyi dolgozaton (félévközi jelenléti és online számonkérés) való részvétel nem tehető kötelezővé, és a tantárgyi követelményeket ennek megfelelően módosítani szükséges.
- Folyamatos számonkérésű tárgyak teljesítésének határideje a vizsgaidőszak végéig tolódik ki.
3.3. A Moodle-oldalak tartalma
3.3.1. Minimálisan elvárt tartalom
- Első kontakt óra megkezdéséig:
◦ tantárgyi tematika
◦ kötelező irodalom pontos definiálása
◦ a jegy megszerzésének módja (a félév megkezdésekor érvényes körülmények közt)
◦ az online konzultációk ideje és csatornája
◦ a személyes konzultációk ideje és helyszíne (ha a járvány-helyzet engedi)
◦ fórum
- Félév során:
◦ Előadás: hétről hétre a tanult tananyag kijelölése a kötelező irodalomban oldal pontossággal; a használt prezentációk letölthető formában.
◦ Gyakorlat (számolási vagy probléma-megoldási): hétről hétre a gyakorlatok tematikája, néhány kapcsolódó minta feladat, probléma.
◦ Projektmunka jellegű tárgyak: csoportbeosztások, az egyes feladatok kitűzése és a kapcsolódó háttéranyagok elérhetősége, beadási határidők. Mindez a feladatokhoz alkalmazkodó ütemezésben úgy, hogy a hallgató ránézve a Moodle-oldalra tisztában lehessen, mit kell tennie az eredményes teljesítésért.
◦ Labor: időbeosztás, labormérések háttér-anyagai, leadási határidők.
- Félévközi számonkérések előtt legalább 3 munkanappal:
◦ időpont és helyszín pontos meghatározása
◦ csoportbeosztás (ha van)
◦ minta feladatok, melyek azonos nehézségűek és tematikájúak, mint ami a számonkérésben várható
- Vizsgaidőszak kezdete előtt 1 héttel:
◦ a vizsga pontos menetének leírása
◦ minta feladatok, melyek azonos nehézségűek és tematikájúak, mint ami a vizsgán várható
3.3.2. Ajánlott tartalmak a Moodle-oldalakon
Ajánlott a következőkre is használni a Moodle-oldalakat:
- Számonkérések eredményének közlése.
- A kiadott minta feladatok megoldásának közlése.
- Videó-anyagokra mutató linkek közlése.
- PDF-ben feltöltött tartalmak kiértékelése.
- Online önellenőrző tesztek.
- Hallgatók csoportmunkájának szervezése.
- Hallgatók általi anonim feladat-kiértékelés.
A körlevél az Irányító Testületi elfogadást követő napon, 2020. augusztus 26-án lép hatályba.
Dr. Filep Bálint | Dr. Földesi Péter | Dr. Kovács Zsolt |
elnök | rektor | kancellár |
Mellékletek:
2. sz. melléklet Külföldi hallgatók érkezésének szabályai
3. sz. melléklet A szorgalmi időszak lebonyolításának verziói
4. sz. melléklet A kötelezően előírt oktatásmódszertani elvárásokon túli javaslatok