14/2021. számú Irányító Testületi körlevél
a Széchenyi István Egyetemen a veszélyhelyzettel összefüggő szabályokról, valamint a 2021/22-es tanév őszi félév tanulmányi rendjéről
A Széchenyi István Egyetem (a továbbiakban: SZE) Irányító Testülete (a továbbiakban: IT) a SZE Szervezeti és Működési szabályzatának 33. § (1) pontja alapján jelen körlevelet adja ki, különös figyelemmel
- a veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedések második üteméről szóló 484/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet
- a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény
- a veszélyhelyzettel összefüggő átmeneti szabályokról szóló 2021. évi XCIX. törvény
rendelkezéseire.
Jelen körlevél hatálya kiterjed a SZE-vel munkaviszonyban, megbízási, illetve hallgatói jogviszonyban álló minden egyetemi polgárra.
Általános rendelkezések:
- A SZE területére az léphet be, aki:
- testhőmérséklete alacsonyabb 37,5 Celsius foknál,
- nem mutatja a koronavírus tipikus tüneteinek egyikét sem (koronavirus.gov.hu),
- betartotta az állami szintű intézkedéseket a koronavírussal kapcsolatban (pl. karanténkötelezettség).
- Távolságtartás és maszkviselési szabályok:
- Bármilyen szájat és orrot eltakaró maszkot bárki jogosult használni, a maszk használat senki számára se tiltható meg, használata nem kötelező, de ajánlott a SZE épületeiben,
- A 1,5 méteres távolságtartás fokozottan ajánlott.
- Fertőtlenítési szabályok:
- A bejáratoknál és a folyosókon elhelyezett fertőtlenítő egységek használata ajánlott,
- A gyakorta használt, kézzel érintett eszközöket óránként fertőtleníteni kell munkaidőben (bejárati ajtók, kilincsek, liftek kezelő felülete stb.),
- Fokozattan figyelni szükséges a helyiség szellőztetésére.
Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSZ) egyes szakaszainak kiegészítése:
- A 2021/22-es őszi félév jelenléti oktatás keretében zajlik:
- Nappali tagozaton tanórát csak akkor szabad online módon megtartani, ha az oktató karanténba kerül és onnan vállalja az oktatást, valamint a tárgy jellege lehetővé teszi ezt, illetve abban az esetben, ha az előző tanév végén (2021.06.25-ig) lejelentett rend alapján erre a tárgy oktatója dékáni jóváhagyást kapott (az 1. számú mellékletben szereplő tantárgyak esetében). Levelező tagozaton az előző tanév végén (2021.06.25-ig) lejelentett rend szerint kell a konzultációkat jelenléti vagy online módon megtartani.
- A kizárólag személyes jelenléttel megoldható tevékenységeket (pl. labor) a tanszékvezetők lehetőleg a félév elejére szervezzék, tekintettel a vírushelyzet kiszámíthatatlanságára.
- A Moodle-lapok tartalmára vonatkozó előírások az alábbiak:
Minimálisan elvárt tartalom:
- Első kontakt óra megkezdéséig:
- tantárgyi tematika
- kötelező irodalom pontos definiálása
- a jegy megszerzésének módja (a félév megkezdésekor érvényes körülmények közt)
- az online konzultációk ideje és csatornája
- a személyes konzultációk ideje és helyszíne (ha a járvány-helyzet engedi)
- fórum
- Félév során:
- Előadás: hétről hétre a tanult tananyag kijelölése a kötelező irodalomban oldal pontossággal; a használt prezentációk letölthető formában.
- Gyakorlat (számolási vagy probléma-megoldási): hétről hétre a gyakorlatok tematikája, néhány kapcsolódó minta feladat, probléma.
- Projektmunka jellegű tárgyak: csoportbeosztások, az egyes feladatok kitűzése és a kapcsolódó háttéranyagok elérhetősége, beadási határidők. Mindez a feladatokhoz alkalmazkodó ütemezésben úgy, hogy a hallgató ránézve a Moodle-oldalra tisztában lehessen, mit kell tennie az eredményes teljesítésért.
- Labor: időbeosztás, labormérések háttér-anyagai, leadási határidők.
- Félévközi számonkérések előtt legalább 3 munkanappal:
- időpont és helyszín pontos meghatározása
- csoportbeosztás (ha van)
- minta feladatok, melyek azonos nehézségűek és tematikájúak, mint ami a számonkérésben várható
- Vizsgaidőszak kezdete előtt 1 héttel:
- a vizsga pontos menetének leírása
- minta feladatok, melyek azonos nehézségűek és tematikájúak, mint ami a vizsgán várható
Ajánlott tartalmak a Moodle-oldalakon:
Ajánlott a következőkre is használni a Moodle-oldalakat)
- Számonkérések eredményének közlése.
- A kiadott minta feladatok megoldásának közlése.
- Videó-anyagokra mutató linkek közlése.
- PDF-ben feltöltött tartalmak kiértékelése.
- Online önellenőrző tesztek.
- Hallgatók csoportmunkájának szervezése.
- Hallgatók általi anonim feladat-kiértékelés.
A Moodle-oldalak megfelelő feltöltését az érintett tanszékvezető kötelessége ellenőrizni és felügyelni.
- Az új, felvett nemzetközi hallgatók számára, a beutazási korlátozások miatt időben eltérő érkezésekre való tekintettel, a Tanulmányi Osztály 2021/22 tanévben is lehetővé teszi az online beiratkozást. A 2021/22-es tanév őszi félévben érkező külföldi hallgatókkal kapcsolatos szabályokat jelen körlevél 3. számú melléklete tartalmazza.
- Előtanulmányi követelmény alóli felmentés: Azon tantárgyak esetében, ahol a tantárgyak távoktatási formában történő oktatása nem lehetséges (jellemzően tanítási-, és egyéb szakmai gyakorlat), és a 2020/21-es tanév tavaszi félévében a teljesítésük emiatt ellehetetlenült (továbbiakban nem teljesíthető tárgyak) az illetékes dékán a 2021/22/1 félév tekintetében az előtanulmányi követelményének átmeneti felfüggesztésével kapcsolatban javaslatot tehet 2021. augusztus 30-ig, amelyet a szenátus fogad el. A javaslat arra vonatkozhat, hogy a 2021/22-es tanév őszi félévében a hallgatók a jelen félévben nem teljesíthető tárgyakat valamint az azokra épülő tárgyakat kivételesen párhuzamosan is felvehessék. Ezen könnyítés csak a 2021/22-es tanév őszi félévében vehető igénybe. ( TVSZ. 7.§ és 39.§(7)) A szenátusi döntés követően - az elfogadott hallgatói lista alapján – az érintett tantárgyak felvételéről az Oktatásszervezési Osztály hivatalból gondoskodik.
- Testnevelési követelmények: A 2021/22/1 félévre felvett testnevelés tantárgyakat a vizsgaidőszak végéig lehet teljesíteni a Testnevelési és Sportközpont által meghatározott követelmények alapján.
- Záróvizsga: az Egyetemen a jelenleg érvényben lévő járványügyi előírások betartása mellett megszervezésre kerülnek. A veszélyhelyzetre való tekintettel az illetékes dékán engedélyezheti, hogy az elnökön és a jegyzőn kívül a többi tag online kapcsolatban vegyen részt a záróvizsgán. Online kapcsolat esetén a szervező Tanszék gondoskodik a jegyzőkönyvek aláíratásáról. A bizottság összeállítására vonatkozó TVSZ 81.§-ban foglalt szabályok továbbra is érvényben vannak.
Kollégiumi elhelyezésre vonatkozó szabályok:
- A kollégiumban határozatlan időre szünetel a vendégfogadás,
- A lifteket lehetőség szerint legfeljebb három ember használhatja,
- A szobába való belépéskor a szabályoknak megfelelő, melegvizes kézmosás vagy a kéz fertőtlenítése ajánlott.
Rendezvényekkel kapcsolatos szabályok:
- Zenés, táncos rendezvények
- A zenés, táncos rendezvény helyszínén kizárólag koronavírus ellen védett személy tartózkodhat. A koronavírus ellen védett személy az, aki érvényes védettségi igazolvánnyal (kártya vagy applikáció) rendelkezik.
- Egyéb rendezvények:
- Ha az egyéb rendezvényt a szabadtéren tartják, és azon
a) ötszáz főnél kevesebben vannak jelen, azon a koronavírus ellen nem védett személy is részt vehet,
b) ötszáz fő vagy ennél több személy van jelen, azon kizárólag a koronavírus ellen védett személy vehet részt.
- Ha az egyéb rendezvényt zárt térben tartják, az egyéb rendezvényen kizárólag a koronavírus ellen védett személy vehet részt.
- Külsős rendezvények: Az Egyetem területén külső partnerek által szervezett rendezvények megtartása engedélyezett, de nem az Egyetem által szervezett rendezvények tekintetében a szervezők felelőssége a hatályos járványügyi szabályok betartása és betartatása.
Munkavállalókkal kapcsolatos szabályok:
- A home office munkavégzés továbbra is a vonatkozó jogszabályok betartásával lehetséges.
- Minden szervezeti egység vezető felelős a folyamatos működés és feladatellátás megszervezéséért, azzal, hogy bizonyos esetekben lehetővé teheti a home office munkavégzést (pl. a munkatárs önkéntes vagy házi karanténba kerül kontakt kutatás alapján, vagy pozitív covid teszteredménye van, de tünetmentes és vállalja az otthoni munkavégzést.
- Amennyiben a szervezeti egységnél előfordul home office munkavégzés, úgy a folyamatos szolgáltatás fenntartása érdekében az adminisztratív feladatok ellátásával kapcsolatban önálló szervezeti egység szinten (igazgatóságok, központok, karok, stb.) a vezetőknek havi beosztási tervet kell készíteniük. A beosztás tartalmazza, hogy mely irodákban mekkora létszámmal tudják megszervezni a személyes szolgáltatást, a kollégák egészségvédelmének maximális szem előtt tartásával. A beosztási terveket a szervezeti egységek vezetői gondozzák. A szervezésnél figyelemmel kell lenni az alábbi elvekre:
- Legalább csoportonként egy, nagyobb osztályok esetében két személyesen jelenlévő dolgozó legyen elérhető munkaidőben. Karok esetében is szükséges a személyes elérhetőség és telefonos ügyelet biztosítása.
- A home office-ban dolgozó kollégák és a személyes jelenléttel dolgozó kollégák között a munkafeladatok arányosan kerüljenek elosztásra, illetve lehetőleg arányosan, váltakozva kerüljenek beosztásra a személyes jelenlét és home office között.
- Csak az vállalhat home office-t, aki valóban tud otthon dolgozni. Aki ebben bármi oknál fogva akadályoztatva van, annak az alábbi lehetőségek állnak rendelkezésre:
- jelenléti munkavégzés választása,
- betegség esetén orvosi igazolással betegségi ellátás (betegszabadság, táppénz),
- szabadság igénybe vétele,
- előzetes írásos vezetői jóváhagyás esetén igazolt fizetetlen távollét.
- Amennyiben bármilyen, a koronavírus járványra jellemző megbetegedés tünetét észleli magán vagy kontaktján, illetve ha ehhez kapcsolódóan orvosi kezelésre szorul, valamint, ha a saját vagy kontaktja koronavírus teszteredménye pozitív, maradjon otthon.
- A SZE munkavállalói a koronavírus által okozott megbetegedésüket, akadályoztatásukat kötelesek bejelenteni az alábbiak szerint:
- Közvetlen felettes értesítése
- A munkavállaló egészségi állapotának figyelembevételével, a munkavállalóval történt egyeztetés alapján a közvetlen felettes vezető jogosult dönteni a home office munkavégzés lehetőségéről.
- Az erre vonatkozó döntésről a vezető köteles a munkaugy@sze.hu címre értesítést küldeni, a dolgozó nevének megadása mellett a home office időszakát megjelölve.
- Felhívjuk a figyelmet a kapcsolódó nyilvántartások precíz vezetésére, és a munkaügyi adatszolgáltatások teljesítésének fontosságára! A havi létszámjelentések pontos kitöltése, a munkába járás útiköltségének elszámolása és a szabadságos napok összhangja elengedhetetlen, kérjük a vezetők fordítsanak figyelmet a jelentések összhangjának biztosítására.
Utazásokkal kapcsolatos szabályok:
- Az Egyetem munkavállalóinak hivatalos külföldi kiküldetését, kiutazását az Irányító Testület előzetesen engedélyezi. A kiutazási kérelmet jelen körlevél 2. számú melléklete szerint kérjük benyújtani.
- A magáncélú külföldi utazások során kérjük, vegyék figyelembe a hatályos járványügyi és utazásra vonatkozó rendelkezéseket.
Vendégek fogadása az Egyetem területén:
- Külföldről érkező vendégek fogadása kizárólag érvényes szerződés, együttműködési megállapodás alapján lehetséges. Külföldről érkező vendégek fogadása a hatályos járványügyi, valamint a beutazásra vonatkozó jogszabályok betartása mellet megengedett.
- Magyarország területéről érkező külső vendégek fogadását kérjük mérlegelni, csak feltétlenül szükséges esetben fogadjanak külső vendéget. A kapcsolattartás a külső partnerekkel lehetőség szerint online módon, illetve telefonon történjen. Amennyiben mégis személyes egyeztetésre kerül sor, kérjük, hogy lehetőség szerint törekedjenek a minimális résztvevői létszámra.
Záró rendelkezések:
Jelen körlevél hatályba lépésével az alábbi IT körlevelek hatályukat vesztik:
1/2020, 2/2020, 3/2020, 4/2020, 5/2020, 2/2021, 5/2021, 6/2021, 9/2021, 10/2021, 11/2021
A járványügyi helyzet változása esetén további körlevélben adunk tájékoztatást.
Jelen körlevél a kihirdetésének napján lép hatályba.
Győr, 2021. 08. 26.
Dr. Baranyi Péter Zoltán rektor |
Dr. Filep Bálint elnök |
Dr. Kovács Zsolt kancellár |