Kedves Kollégák!
Az elmúlt időszakban megnőtt a zsarolóvírus támadások száma. A vírus e-mailben, gyanús tartalmú webhelyek meglátogatásával vagy rosszindulatú reklámokkal terjed. Sajnos a levelezést szűrő rendszerek és a helyi vírusvédelmi megoldások nem tudják folyamatosan követni a vírus letöltésének helyét, a vírus kódját így különösen fontos, hogy csak olyan e-mail csatolmányt nyissanak meg, ahol ismert a partner, kapcsolatban vannak vele, várható, hogy csatolmány érkezik az adott helyről. A csatolmányok megnyitása előtt mindig gondolják át, hogy lehetséges-e, hogy támadás történik?
Jelenleg különösen aktív a .PLAY nevű variáns, több kkv és szerverezet esetében történt sikeres támadás. A vírus a számítógépen található dokumentumokat titkosítja a fájlok kiterjesztését .play-re módosítja majd az asztalon egy ReadMe.txt nevű fájlban egy e-mail címet ad meg a kapcsolatfelvételre. A titkosított dokumentumok visszafejtésére jelenleg nincs ismert megoldás, a kapcsolatfelvételt nem javasoljuk, mert nem ismert, hogy milyen összeget kérnek a visszaállításért és nem garantált, hogy valóban visszaállítják-e a fájlokat. A dokumentumok helyreállítása biztonságosan csak a korábban készített mentésekből lehetséges. A vírus az operációs rendszerek és alkalmazások sebezhetőségeit kihasználva terjed a belső hálózaton is, ezért az alábbi lépések megtételét javasoljuk:
- A fertőzés érzékelése után a számítógépet haladéktalanul válasszák le a hálózatról. Húzzák ki a vezetékes hálózat kábelét, szüntessék meg az esetleges wifi kapcsolatot. Egy másik számítógép használatával értesítsék az Egyetemi Informatikai Központot a help@sze.hu e-mail címen az esetről.
- Az egyetemi központi fájlszervereken (fs2, fs3) tárolt dokumentumokról napi biztonsági mentés készül, így ha a szervezetének a közös könyvtára kerülne titkosításra, akkor az előző napi mentés visszatölthető, de a napi munka elveszítése is kárt okoz az egyetem számára! Győződjenek meg arról, ha a számítógépükön dokumentumokat tárolnak, akkor arról legyen biztonsági mentés olyan adathordozón, ami nincs folyamatosan csatlakoztatva a számítógéphez.
- Ellenőrizzék, hogy a számítógépükre a frissítések rendben telepítésre kerültek-e? Windows 10 esetén a Start menü/Gépház/Frissítések és Biztonság beállításoknál ellenőrizhető, hogy a számítógép naprakész-e?
Az Nemzeti Kibervédelmi Intézet tájékoztatója: https://nki.gov.hu/figyelmeztetesek/tajekoztatas/tajekoztatas-play-ransomware-rel-kapcsolatban/
A 4iG Nyrt bejelentése: https://www.4ig.hu/4ig-soc-figyelmeztetes_-uj-zsarolovirus-vette-celkeresztbe-a-magyar-kkv-kat_
Csábi Béla
EIK Központvezető
Az Egyetemi Informatikai Központ szoftver megoldást vezet be az informatikai problémák és feladatok bejelentésére, nyilvántartására és egységes kezelésére.
Tisztelt Kollégák!
Az elmúlt években az új belépők számára már a mailbox.sze.hu szerveren biztosítjuk az egyetemi levelezést. A korábban használ rs1.sze.hu szerver hardvere és operációs rendszere nem rendelkezik már gyártói támogatással illetve a levelezés használatának is vannak technikai korlátai, ezért szükséges az ott tárolt levelező fiókok átmozgatása a mailbox.sze.hu szerverre.