Szakértőként tért vissza a Széchenyi Egyetemre
Szegletes Dávid, egykori Széchenyis hallgató, azon kevés Audi Hungaria munkatárs egyike, aki az Audi Formula Racing GmbH csapatában a négykarikás márka Formula-1-es debütálását készíti elő. Dávid a vállalat neuburgi fejlesztőközpontjából tért most vissza Győrbe a Széchenyi István Egyetemen rendezett Formula Student Symposium meghívására, hogy konstruktőri munkájáról meséljen.
Igazán mozgalmas időszakot tudhat maga mögött a 28 éves fiatal mérnök, hiszen előbb alapszakon, majd angol nyelven mesterdiplomát szerzett a győri egyetemen, miközben a SZEngine csapatát erősítve már tanulmányai alatt belekóstolt a versenyzés világába. Ezzel párhuzamosan gyakornokként kezdett dolgozni az Audi győri telephelyén. Két éve az immár főállású fejlesztőmérnök élete izgalmas fordulatot vett, amikor sikeresen jelentkezett a Volkswagen Konszern 2026-ban a Formula-1-ben debütáló projektjéhez. A Formula Student Symposiumra újra Győrbe látogató nagykanizsai fiatalembert kérdeztük álmokról, inspirációról, a siker kulcstényezőiről és hogy milyen érzés szakértőként visszatérni oda, ahol egykor hallgatóként maga is inspirációt merített.
Gondoltad volna anno, amikor itt a Széchenyin megkezdted a járműmérnöki alapképzésed, hogy pár év múlva, az Audi F1-Projekt csapatának mérnökeként térsz vissza?
Meg sem fordult a fejemben – kezdi mosolyogva Dávid –, bár fiatalkorom óta járműmérnök szerettem volna lenni, az autók, izgalmas műszaki megoldások mindig is vonzottak. A Schumacher-éra korában megragadt bennem a Formula-1 világa. Tudatosan választottam emiatt egyetemet, amiben az is közre játszott, hogy sok lehetőség kínálkozik Győrben arra, hogy a hallgatók gyakorlati ismeretekre is szert tegyenek.
Az egyetemi képzésen túl szerinted mi járult hozzá ahhoz leginkább, hogy megkaparints egy helyet az újonnan alakuló Audi F1-Projekt csapatában?
Az egyetemi évek valóban jó alapot jelentettek, emellett sokat nyomott a latban, hogy a SZEngine csapatában már belekóstoltam a versenyzés és az arra való felkészülés világába. A folyamatok teljes spektrumában részt vehettem: alkatrészt terveztem, a gyártási eljárást is én választottam ki, majd a kész alkatrész útját is tovább kísértem, sőt, versenyekre is utaztam a csapattal. Szerintem nagyon sokat adott ez a pár év, a szakmai tudás mellett olyan éles helyzetekben is helyt kellett állni, amivel az egyetemi tanulmányok alatt nem sűrűn találkozik egy diák. A csapatdinamika, a felelősség, a prezentációs készségek, az önálló feladatok révén komplex gyakorlati tudásra is szert tettem. A diplomamunkáimat is a hallgatói versenycsapatnál végzett feladatkörömből írtam. És talán az sem volt hátrány, hogy magabiztosan beszéltem angolul. Mondanám, hogy németül is – nevet –, de azon még van mit csiszolni.
Hogy talált meg a lehetőség?
Pár hónapja már az Audi Hungariánál dolgoztam, amikor az AUDI AG műszaki fejlesztésének korábbi igazgatója egy toborzó előadást tartott itt a vállalatnál. Úgy gondoltam, hogy ilyen lehetőség nem adódik minden nap az életben, és jelentkeztem. Azt szoktam mondani, hogy jó időben voltam jó helyen, és éltem a lehetőséggel.
A feladataid mennyire hasonlíthatóak össze azzal, amit az Audi Hungaria villamoshajtás-fejlesztés csapatában végeztél?
Neuburgban konstruktőrként a hajtáslánckomponensekkel foglalkozok. Van némi átfedés a győri feladataimmal, mint például az teszteredmények analízise, kiértékelése. Jelenleg azonban fő feladatom az alkatrészek tervezése. A csapat nagyon nemzetközi, több mint 360-an dolgozunk a fejlesztőközpontban a hajtásláncon. Többek között vannak olasz, spanyol, ukrán, angol kollégáim is. Az Audi Hungariától összesen heten érkeztünk, amikor az Audi Formula Racing GmbH 2023 elején megkezdte működését. Többségében fiatal a csapat, de sokat számít, hogy olyan tapasztalt munkatársaim is vannak, akik már a Le Mans-i versenyek idején is az Audi csapatát erősítették.
Mit jelent számodra a Formula Student Symposium? Miért tartottad fontosnak, hogy részt vegyél, mint szakértő?
Nagyon megtisztelő, hogy felkértek szakértő előadónak és visszatérhetek az egyetememre ilyen minőségben. Nem volt olyan régen, mikor még én is hallgatóként vettem részt az FS Symposiumon, így sokat jelent, hogy most motiválhatom a jelenlegi diákokat. A szakmai beszélgetésen egyébként önmagában öröm részt venni, ráadásul számos lehetőség kínálkozik a kapcsolatépítésre is.
Mit javasolnál a jövő fiatal mérnöktehetségeinek, ha hasonló karrierútról álmodoznak?
Én gimnáziumból kerültem az egyetem mérnökképzésére, eleinte aggódtam, hogy nincs olyan szakmai tapasztalatom, amit többen esetleg a szakközépiskolából magukkal hoztak. Aztán a hallgatói versenycsapatba való jelentkezéskor megtapasztaltam, hogy nagyon fontos az agilitás, a lelkesedés, az elhivatottság, hogy nyitottak legyünk az újra, a tanulásra. Ezt tudom kiemelni tanácsként is, hogy legyenek kitartóak, nyitottak, bátran éljenek a lehetőségekkel. Az én esetemben meghatározó döntés volt, hogy csatlakoztam a SZEnginhez, máig meghatározó élményeket és tudást szereztem általa, ahogy az Audinál eltöltött gyakornoki időszakom alatt is rengeteget tanultam.
Milyen jövőbeli céljaid vannak még? Szívesen csatlakoznál a jövőbeni Formula-1-es csapathoz akár versenymérnökként is, ha a lehetőség adná magát?
Egyelőre a 2026-ig tartó időszakban gondolkodok, az a fontos, hogy a váltó, amiért én is felelős vagyok, a lehető legjobb legyen. Szeretném megőrizni a nyitottságomat. Itt Neuburgban is el tudom képzelni a karrieremet, akár koordinációs szerepkörben, de vonz a versenyzés világa is. Ez teljesen más életmód, az év nagy részét helyszínről-helyszínre való utazással töltöd, ami a sok élmény és új impulzus mellett azért megterhelő is. Arról nem is beszélve, hogy nem éppen családbarát munka. De amíg fiatal vagyok, és a családalapításnak még nem jön el az ideje, addig szívesen kipróbálnám magam versenymérnökként is.