+17
°
C
Max.:+18
Min.:+6
Ked
Sze
Csü

4/2020. számú Irányító Testületi körlevél a veszélyhelyzettel összefüggő egyetemi szabályokról

A  veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedések második üteméről szóló 484/2020. (XI.10.) Kormányrendelet Széchenyi István Egyetemen történő alkalmazásának részleteiről valamint a veszélyhelyzettel összefüggő további egyetemi szabályokról


A járványügyi védekezéssel kapcsolatban a Széchenyi István Egyetem Irányító Testülete az alábbi intézkedéseket rendeli el. A körlevél hatálya kiterjed az Egyetemmel munkaviszonyban, megbízási, illetve hallgatói jogviszonyban álló minden egyetemi polgárra. Jelen körlevél hatálybalépésével az 1/2020. számú, valamint a 2/2020. számú Irányító Testületi körlevelek értelemszerűen módosulnak, valamint a 3/2020. számú Irányító Testületi körlevelet azzal módosítja, hogy a 2020/2021-es tanév őszi félévében jelenléti vizsga formájában nem történhet számonkérés a záróvizsgák kivételével.

 

1.         Bevezetés

2020. november 11. napján hatályba lépett a 2020. évi CIX. törvény a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről, továbbá 2020. november 11. napján hatályba lépett a Kormány 484/2020. (XI. 10.) Korm. rendelete a veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedések második üteméről.

A fenti két jogszabály szövege a https://magyarkozlony.hu/ oldalon olvasható.

Az általános, aktuális eljárásrend továbbra is a Nemzeti Népegészségügyi Központ hivatalos honlapján a https://www.nnk.gov.hu/ oldalon elérhető. További tájékoztatás található a https://koronavirus.gov.hu/ címen.

Felhívjuk a figyelmet a higiéniás és egyéb prevenciós előírások fokozott betartására!

 

2.         Egyes működési területekhez kapcsolódó rendelkezések

2.1.    Oktatás

2020. november 11-től a nappali és levelező oktatás távolléti oktatásra áll át.

A szorgalmi időszak hátralevő részére vonatkozó szabályok:

Jelenléti tanórák tartása tilos. A hallgatók jelenléte az egyetem oktatási épületeiben alábbi tevékenységek esetén megengedett:

  • szakdolgozat, diplomamunka vagy doktori disszertáció ügyében történő konzultáció vagy labormérés
  • kutatási projekt megbeszélés vagy mérés
  • záróvizsgán való részvétel
  • szakmai gyakorlaton való részvétel

A hallgatói jelenlét esetén a megbeszélésekre és a higiéniára vonatkozó általános szabályok érvényesek.

A külső szakmai gyakorlóhelyen folyamatban lévő, 6 hetet meghaladó kötelező szakmai gyakorlatok, valamint a duális képzési gyakorlatok teljesíthetők abban az esetben, amennyiben a gyakorlóhely fogadja a hallgatót.

A záróvizsgákat a hallgató jelenlétében kell lebonyolítani. A bizottsági tagok egy részének táv-jelenléte megengedett, azzal, hogy a bizottság elnökének és a jegyzőkönyvvezetőnek személyesen jelen kell lennie. A kiadott tanévi időbeosztás változatlanul érvényben marad.

A félévre felvett, kötelezően előírt testnevelési félévek (kritérium követelmény) teljesítése a veszélyhelyzet időszaka alatt felfüggesztésre kerül. Azok a hallgatók, akik már 5 alkalom testnevelés óra részvételét regisztrálták a felvett követelmény elfogadásra kerül. A TS03 „állóképesség” követelmény teljesítésére a távollét idejében is van lehetőség a TSK-tól kért egyéni egyeztetés alapján. Részletesebb tájékoztató a TSK honlapján (https://tsk.sze.hu/fooldal).

 

2.2.    Kollégiumi elhelyezésre vonatkozó szabályok

Az Egyetem kollégiumaiból a hallgatóknak haladéktalanul, de legkésőbb 2020. november 13. (péntek) 19 óráig ki kell költözniük. A szobában semmilyen személyes tárgy nem maradhat, a helyiségeket és a hűtőt maradéktalanul ki kell üríteni.  A visszaköltözés várható időpontjával kapcsolatban az Egyetem hivatalos tájékoztatást küld a hallgatóknak.

A nemzetközi hallgatók kollégiumi tartózkodása a továbbiakban is megengedett. Nemzetközi hallgató: a Magyar Államon keresztül (Stipendium Hungaricum és Keresztény Ösztöndíjprogram), a felvi.hu-n kívül, a SZE által bonyolított felvételi eljáráson keresztül (admissions.sze.hu), valamint a csereprogramok (pl. ERASMUS+, CEEPUS), és egyéb két- vagy többoldalú intézményi szerződés, megállapodás vagy pályázat keretében beérkezett hallgatók.

A kollégiumokban lakó munkatársainknak, akik munkaviszonnyal rendelkeznek, nem kell elhagyni a kollégiumot.

A kiköltözés alól mentesülnek továbbá:

  • a szakmai gyakorlatot végző hallgatók,
  • doktorandusz hallgatók,
  • a duális képzésben részt vevő hallgatók,
  • a hallgatói versenycsapatokban dolgozó hallgatók, akik kérvényben indoklást adnak be és azt az egyetem vezetése elfogadja
  • az egészségügyi területen munkát vállaló hallgatók,
  • a kollégium vezetése felé benyújtott, egyéni méltányossági elbírálás során engedélyben részesülő hallgatók.

A kollégista hallgatóknak a kollégiumi díjfizetési kötelezettsége 2020. november 12-től felfüggesztésre kerül, amennyiben nem kapnak a fenti kivételekre hivatkozva kiköltözés alól mentességet.

 

2.3.    A munkavállalókkal kapcsolatos szabályok

A 2020/2021 es tanév őszi félévének további időszakában a munkavállalók esetében továbbra is folyamatos munkavégzés szükséges. A nem oktatói munkakörben dolgozó munkatársak munkarendje változatlan marad.

Oktatói/kutatói/tanári, valamint az oktatást közvetlenül segítő munkakörökben (pl. tanszéki mérnök, technikus, laboráns) munkakörökben, tekintettel arra, hogy az oktatás a továbbiakban online módon történik, munkába járás útiköltség-térítés elszámolása 2020. november 12-től nem lehetséges. Kivétel, ha a munkavégzés személyes jelenlét nélkül nem ellátható, ezekben az esetekben egyedi kancellári és elnöki engedéllyel történhet meg az elszámolás.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a mindennapi munkavégzés során a személyes ügyintézés helyett minden lehetséges esetben az e-mailes, telefonos ügyintézést részesítsék előnyben, a munkahelyi megbeszéléseket elsősorban online videokonferenciákkal bonyolítsák.

A 2/2020. számú Irányító Testületi körlevél 2. pontjában szabályozott karanténra és home office munkavégzésre vonatkozó bejelentési kötelezettség (hatósági karantén, hatósági megfigyelés, önkéntes karantén) továbbra is életben marad.

Felhívjuk a figyelmet a hátralévő szabadságnapok pontos kiírására.

 

2.4.    A távolléti oktatás módjáról, részleteiről

A szorgalmi időszak hátralevő heteinek tennivalói az online oktatásra való átállás kapcsán:

1) Online óra a kontakt óra eredeti, órarend szerinti időpontjában tartható. Erre a GoogleMeet az elsődleges eszköz. Ettől eltérni csak akkor szabad, ha egy másik kommunikációs program speciális tulajdonsága feltétlen szükséges az óra megtartásához. Az online órák azon részét, melyeken nincs hallgatói aktivitás, ajánlott rögzíteni és közzétenni.

Felhívjuk a figyelmet, hogy az online órákra is vonatkozik az 1/2020-as IT körlevél azon része, hogy a hallgató részvételre nem kötelezhető.    

 

2) Ellenőrizni kell, hogy az 1/2020. számú IT körlevélben a Moodle-oldalak tartalmára előírtak (1/2020. számú IT körlevél 3.3.1. pontja: Minimálisan elvárt tartalom) teljesülnek-e a félév eddigi részére és pótolni kell az esetleges hiányosságokat. A Moodle-oldalak megfelelő feltöltését az érintett tanszékvezető kötelessége ellenőrizni és felügyelni.

 

3) A hátralevő hetekkel kapcsolatban a minimális elvárások a kurzusokkal szemben az alábbira módosulnak, amennyiben online óra nem valósul meg:

Előadás:

Amennyiben a tárgyalt témából részletes, a hallgatók számára elérhető írásos anyag (tankönyv, jegyzet, cikkgyűjtemény) létezik:

  • A tananyag kijelölése az írásos anyagban oldal pontossággal.
  • A használt prezentációk letölthető formában.
  • Összefoglaló felvétel (hang vagy videó) az aktuális tananyagrészről vagy a teljes tananyagot tárgyaló felvétel (hang vagy videó).

Amennyiben a hallgatók számára nem biztosítható a részletes írásos tananyag:

  • Az elérhető írásos tananyagok megadása, benne a tárgy szempontjából releváns részek kijelölése.
  • A használt prezentációk letölthető formában.
  • A kontakt óra elvi hosszának legalább felét kitevő felvétel (hang vagy videó), ami lehet hangalámondásos prezentáció vagy tanteremben felvett előadás videó-felvétele vagy online  tanóra videó-felvétele vagy hangos képernyőkép-videó.

 

Gyakorlat (számolási vagy probléma-megoldási):

  • A gyakorlatok témakörének specifikálása.
  • Annyi témához kapcsolódó feladat részletes megoldása, aminek tárgyalása kitölti a gyakorlat kontakt-óra hosszát: lépésről-lépésre menő megoldás PDF fájlban vagy a példa-megoldások videó-felvétele.
 

Projektmunka jellegű, hallgatói szemináriumi és labor tárgyak: beszámolókra vonatkozó szabályok; az eddig sorra nem került részek elengedése vagy távoktatásban is teljesíthető feltételei; az érdemjegy kialakításának feltételei.

 

4) A Moodle-oldalakon a vizsgákkal és vizsga jellegű számonkérésekkel kapcsolatban az alábbi dolgokat kell feltüntetni a szorgalmi időszak utolsó hetének elejéig:

  • Az online vizsga pontos menetének leírása a 3/2020. számú IT körlevélnek megfelelően.
  • Legalább 2 minta vizsga feladatsor, melyek azonos nehézségűek és típusúak a vizsgán előforduló feladatsorokkal.

A digitális oktatással kapcsolatos további hasznos tudnivalókat jelen körlevél 1. számú melléklete tartalmazza.

 

2.5.    Hallgatói szolgáltatások

Minden hallgatói ügyintézés esetében elektronikus eljárásrendet kell alkalmazni. A Tanulmányi Osztályon, az Egyetemi Szolgáltató Központban személyes ügyintézés szünetel, az Egyetemi Könyvtár és Levéltárba csak alkalmazotti és hallgatói kártyával lehetséges a belépés. Az egyetemi fedett sportlétesítmények (sportcsarnokok, konditermek stb.) nem látogathatók, kivéve a hivatásos sportolók által.

 

2.6.    Utazások

Felhívjuk az egyetemi polgárok figyelmét, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt ne utazzanak külföldre, lehetőség szerint lakhelyükön tartózkodjanak.

Munkatársaink esetében minden hivatalos külföldi utazás, forrástól függetlenül törlésre kerül. További foglalások intézése nem lehetséges. A már lefoglalt utaknál a veszteségek minimalizálása érdekében kérjük, szíveskedjenek közreműködni az egyeztetésekben.

Amennyiben a körlevél hatálybalépésekor hivatalos vagy magáncélú külföldi utazáson vesz részt, hazaérkezést követően haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot közvetlen munkahelyi vezetőjével e-mailben vagy telefonon, és egyeztessék az otthoni munkavégzés lehetőségét a hazaérkezéstől számított 10 napra vonatkozóan.

A korábban lefoglalt, magáncélú utazások esetében, hasonlóan az előzőekben leírtakhoz – egyeztessék az otthoni munkavégzés lehetőségét a hazaérkezéstől számított 10 napra vonatkozóan!

Amennyiben a fenti esetekben a közvetlen munkahelyi vezető döntése alapján nincs lehetőség otthoni munkavégzésre, akkor a 10 nap távollét igazolt távollétnek minősül. A szervezetiegység-vezetők a feladatok rugalmas szervezésével kötelesek biztosítani a szervezeti egység működését.

 

2.7.    Vendégek fogadása az Egyetem területén

Külföldről érkező vendégek fogadása nem engedélyezett. Magyarország területéről érkező külső vendégek fogadását kérjük mérlegelni, csak feltétlenül szükséges esetben fogadjanak külső vendéget. A kapcsolattartás a külső partnerekkel lehetőség szerint online módon, illetve telefonon történjen. Amennyiben mégis személyes egyeztetésre kerül sor, kérjük, hogy lehetőség szerint törekedjenek a minimális résztvevői létszámra, a résztvevők létszámát 6 főben maximalizáljuk.

 

2.8.    Egyetemi kampusz üzemelésének rendje

Az Egyetem épületeinek látogatása csak hallgatói kártya, alkalmazotti kártya vagy megbízott oktatók esetében vendégkártya felmutatásával/használatával lehetséges. Az épületek nyitvatartási rendje változik, pontos információk https://uni.sze.hu/egyetemi-epuletek-nyitvatartasa oldalon kerülnek közzétételre.

Az Egyetem teljes területén, beltéren és kültéren egyaránt a maszk viselése kötelező.

Az Egyetem területén a veszélyhelyzet idejére a fizetős parkolás felfüggesztésre kerül.

Az Egyetem polgárai számára továbbra is elérhető az uni.sze.hu oldalon található Hibabejelentő űrlap (https://help.sze.hu), amely segítségével az Egyetem működésével kapcsolatos technikai hibák - például szellőztetéssel, takarítással, fertőtlenítéssel kapcsolatos észrevételeket - bejelenthetők.

 

2.9.    Rendezvények

A Széchenyi István Egyetem 2020/2021-es tanév őszi félévének rendezvényei elmaradnak, illetve lehetőség szerint későbbi időpontban kerülnek megtartásra. Ide értendő minden központilag, illetve szervezeti egység, valamint Hallgatói Önkormányzat és annak részönkormányzatai által szervezett program. Az Egyetem területére szervezett külső rendezvények törlésre kerülnek, illetve egy későbbi időpontra átütemezésre kerülnek.

 

3.         Az Egyetem fenntartásába tartozó köznevelési, középfokú oktatási intézményekre vonatkozó speciális rendelkezések

A jelen körlevélben megfogalmazottak az Egyetem fenntartásába tartozó köznevelési, középfokú oktatási intézmények, vagyis az Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola, valamint a Szent-Györgyi Albert Egészségügyi és Szociális Technikum és Szakképző Iskola tekintetében is alkalmazandók a rájuk vonatkozó speciális jogszabályi előírások figyelembevételével, illetve azzal a kiegészítéssel, hogy az Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolában az oktatás továbbra is jelenléti oktatás formájában történik. A tanulók szülő által igazoltan kért otthonmaradása igazolt hiányzásnak minősül.

 

4.         Záró rendelkezések

A járványügyi helyzet változása esetén további körlevélben adunk tájékoztatást. Kérjük, hogy az egyetemi kommunikációs felületeket kísérjék figyelemmel.

Jelen körlevél a kihirdetésének napján lép hatályba.

 

 

Dr. Földesi Péter

rektor

 

Dr. Filep Bálint

elnök

 

Dr. Kovács Zsolt

kancellár

 

 

1.       számú melléklet: Hasznos tudnivalók a digitális oktatással kapcsolatban

 

Az alábbiakban olyan információkat gyűjtünk össze, melyek a digitális oktatásban hasznosak lehetnek. Ezek jelentős része már tavasszal is rendelkezésre állt, de érdemes lehet ezeket is újra átolvasni.

1) Hasznos segédanyagok gyűjteménye: https://informatika.sze.hu/

„A digitális oktatással és az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb technikai információk.” című oldalsáv legfontosabb részei:

Várható, hogy itt újabb dokumentumok is jelennek meg.

 

2) Új szolgáltatások a digitális oktatás támogatására:

  • Videó-vágási szolgáltatás. Az ESZK munkatársai rövidesen indítanak egy szolgáltatást, mely az oktatók által előállított nyers felvételek (kamerás felvételek, GoogleMeet órák rögzítése, …) végleges formára hozását támogatja.
  • Kamera kölcsönzési lehetőség. Könnyen kezelhető, jó kép- és hangminőségű kamerák kölcsönözhetők, melyek kis és közepes méretű termekben önállóan (számítógépes csatlakoztatás nélkül) használhatók videó-felvételre, de számítógépre kötve tudnak webkameraként is működni, ami online óratartáskor lehet hasznos.
  • A fenti szolgáltatásokról az alábbi linken érhető el további információ: https://munkatars.sze.hu/videovagasi-szolgaltatas

 

3) Oktatóknak szánt Moodle-lap, ahol az online oktatással kapcsolatos segédanyagok és fórum érhető el: https://szelearning.sze.hu/course/view.php?id=1660

Itt érdemes kérdéseket feltenni pl. a Moodle vagy a GoogleMeet használatával kapcsolatban, de oktatási és vizsgáztatási jó gyakorlatok megosztására is hasznos.

 

4) Hallgatók azonosítását támogató oldal: https://vizsgaazonositas.sze.hu/

Ide oktatóként bejelentkezve lehetőség van a Neptun-kód ismeretében a hallgatók hallgatói kártyáján szereplő fényképet, nevet és kártyaszámot megnézni a hivatalos adatbázisból. Ez az online vizsgákon segít a hallgatók azonosításában.